Medlemsmöte A6 golfveteraner 2023-03-14

Dagens gäst var Christin Berglund Jönköpings simsällskap

Plats: A6 golfrestaurang.
Tid: 09:00

1) Kent Fälth hälsade välkommen och uppmanade medlemmarna att inför kommande möte kring regler mejla frågor i detta ämne till honom.

2) Dagens gäst var Christin Berglund, klubbhef hos Jönköpings SimSällskap, kommunens äldsta idrottsförening med rötterna ända från 1829.
Idag har JSS, som är Sveriges tredje äldsta simförening, cirka 4000 medlemmar och även om de många sportsliga framgångarna kanske är det som syns mest består den största delen av verksamheten av simundervisning och undervisning kring vattensäkerhet.

- Varje vecka finns det 3000 deltagare i våra simkurser, och ändå kan vi inte ta emot alla, berättade Christin. Vi har ständigt cirka 500 personer som vill lära sig simma i kö,

På den idrottsliga sidan erbjuder JSS simning, simhopp, konstsim och öppet vatten-simning, den tidigare vattenpoloverksamheten finns inte kvar - men förhoppningar finns om att den ska kunna återupptas.
Men största delen av det man ägnar sig åt handlar alltså om annat än träning och tävling. Hos JSS finns exempelvis babysim, vuxensim, kvinnosim och till och med simträning för +65 i en relativt ny satsning.
Den som vill kan också ägna sig åt att leka sjöjungfru som meremaid, hänga med på vattengympan eller vara med i den uppskattade verksamheten för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar.
47 procent av alla besök på Rosenlundsbadet kommer via JSS verksamhet och varje år arrangeras större tävlingar, minst ett SM varje år brukar det bli.

- Ideellt arbete betyder mycket för oss, konstaterade Christin. Vi har svårt att hitta sponsorer och lever i princip på bidrag och på att sälja simundervisning. Men tack vare fantastiska insatser av våra ideella medlemmar och ett mycket bra samarbete med kommunen och inte minst med Sanda har vi lyckats tillräckligt bra för att vara en av Sveriges mest framgångsrika simföreningar,

3) Johan Svedberg uppmärksammade att klubbens pro Niclas Eriksson nyligen utsetts till ”PGA-pro of the Year”, en välförtjänt och hedrande utmärkelse.

4) Kent Fälth tackade för visat intresse och inbjöd till sedvanligt kaffe och fralla.

Vid protokollet: