Medlemsmöte A6 golfveteraner 2023-02-14

Plats: A6 golfrestaurang.
Tid: 09:00
Närvarande: 45 medlemmar.

1) Ordförande Olle Burström hälsade välkommen och påminde om årsmötet kommande tisdag, anmälan i GIT. Olle meddelade också att det fortfarande finns platser kvar till vårresan den 9-10/5. Anmälan i GIT eller till Janne Berglund.

2) Degens gäst Jimmy Thelin, manager för allsvenska fotbollslaget Elfsborg. gav en intressant inblick i hur en toppklubb arbetar både på och vid sidan av planen för att bli så framgångsrik som möjligt också över tid.

I Elfsborgs modell är ”öppna system” en viktig del. Jimmy betonade vikten av att inte fastna i bara det som kanske syns mest, spelarna och laget.

– För att nå framgång behöver allting i och runt omkring laget och verksamheten fungera, Spelarna, deras familjer, media, sponsorer, fans - allting hänger ihop och spelar roll för hur bra det ska gå för oss på planen.

Elfsborg vill vara en toppklubb i Sverige, vill vara med ute i Europa och ha en verksamhet som är tillräckligt stabil och trygg för att klara av tillfälliga ”störningar” och svackor. I det jobbet är ekonomin förstås en viktig del, ”Det är dyrt att vinna”, sa Jimmy, och berättade att hans lag det senaste året sålt tre-fyra spelare ”med en rejäl vinst…”

Jimmy konstaterade också att det inom Elfsborg finns ett krav på att 50 procent av truppen ska bestå av spelare från den egna ungdomsverksamheten, och att han just nu har 27 spelare i en trupp som han räknar med så småningom kommer att bantas en del via försäljningar och andra avgångar.

Balansen mellan att köpa och sälja är förstås viktig. Jimmy beskrev hur Elfsborg kontinuerligt jobbat med att söka medelåldern på truppen samtidigt som värdet på spelartruppen ökas. Han pratade om vikten av ”kulturbärare”, om hur man jobbar med en tydlig vision för att få alla att dra åt samma håll. ”Vi” är Elfsborgs varumärke, sa Jimmy.

3) Olle Burström tackade för en givande timma, som inte minst av de många frågorna och ett långt ”eftersnack” till fikat varit synnerligen uppskattad av de närvarande.

Vid protokollet