Medlemsmöte 24/1

Publicerat: 2023-01-26 19:39

Fotbollsdomare Bosse Karlsson gästade oss.

Plats: A6 golfklubb.
Tid: 09:00.

1) Göran Bäckström hälsade välkommen och informerade om att tävlingskommittén nu gjort klart med kommande säsongs tävlingsprogram, finns att se och ladda ner på hemsidan.

2) Dagens gäst var fotbollsdomaren Bosse Karlsson, som på ett livfullt och underhållande sätt gav oss glimtar från sin imponerande karriär. Alltihop började i Målilla, där Bosse var aktiv både som fotbolls- och bandyspelare och där han tog sina första steg på domarbanan som ungdomsdomare.

Men det var långt ifrån självklart att det var domare han skulle bli, en tidig trist upplevelse som ungdomsdomare fick Bosse att lägga ner domarpipan för ett antal år och det var inte förrän i slutet av 20-årsåldern som karriären tog fart igen,

Resten är, som det brukar heta, historia. Karlsson avancerade snabbt genom det svenska seriesystemet och därifrån ut i Europa där det blev både landskamper, europeiska klubbmatcher, som cupfinalen Manchester United – Barcelona och VM - för att bara nämna en liten del...

Efter den aktiva karriären blev Bosse svensk domarbas i 23 år, hade internationella uppdrag inom UEFA:s domarkommitté och även om han nu lämnat de flesta uppdragen är han fortfarande ansvarig för de svenska domarobservatörerna, 45- stycken som övervakar domarna i våra högsta svenska serier.

3) Göran Bäckström tackade för ett besök som bjöd på många intressanta inblickar i domartillvaron på högsta nivå - och på många skratt - innan det som vanligt var dags för det avslutande fikat.

Vid protokollet