Medlemsmöte 2024-03-12

Publicerat: 2024-03-13 12:56

Dagens gäst var Bengt Spjuth, ordförande i Jönköpings Södra IF. Förslag på fotogalleri för Veteranerna var också på tapeten.

Bengt inledde med det som alla pratar om, J-Södras ekonomi.. När han gick in i styrelsen i november 2023 var det synnerligen turbulent och man hade obetalda skulder på ca 16 mkr!! I dagsläget har man betat av en (1) av dessa och ett hårt jobb väntar, inte bara för styrelsen utan för hela föreningen.. Som lök på laxen försvinner dessutom ”Superettan-bidraget” på 7-8 miljoner i och med degraderingen till div 1..

Hur löser man detta? Man har fortsatt ett gott samarbete med sponsorerna och hoppas på intäkter den vägen, sedan litar man på att publiken skall komma och titta och heja fram det som vill vara ”bygdens lag”.. I övrigt gäller besparingar, inte på ungdom, dam eller akademien utan det gäller i första hand representationslaget.. Man har i dagsläget plockat bort sportchefsrollen och ersatt den med en sportgrupp, ideellt arbetande, med Bengt Canell i spetsen, kartlägger duktiga spelare i närområdet för att kunna starta ”Återtåget” med till stor del lokala produkter.. Som parentes kan nämnas att årets spelartrupp ”kostar” 1/3-del av förra årets och att 75% av truppen är egna produkter, eller kommit fram via klubbens akademi!!

Bengt ville också framhålla årets nya tränare, Patrik Ingelsten, med spelarmeriter från Kalmar, proffsspel utomlands och med fina vitsord från tidigare tränaruppdrag. Patrik ser långsiktigt på uppdraget och tror att laget är moget att ta steget upp till Superettan inom tre år, och sedan vidare… Träningarna är tuffa, närvaron total och ”inget lag i div 1 skall vara bättre tränade än vi”..

Som avslutning talade Bengt sig varm över ungdomsverksamheten, där han menade att man genererar verksamhet motsvarande 2000 timmar/vecka (?), scoutingen i närområdet, där han hoppades att unga lovande spelare skulle se J-Södra som en ”språngbräda”, via akademien mot allsvenskan eller proffsspel utomlands..

Idag var åhörarna på bettet så ett antal frågor ställdes och dessutom fick Bengt en hel del tips att ta med sig.. Traditionellt avtackades föreläsaren med lunchbiljett innan träffen avslutades sedvanligt med kaffe o fralla..

/Berndt Robertsson