Medlemsmöte 2024-02-27

Publicerat: 2024-02-28 23:45

Dagens gäster Oscar Holmberg från Husqvarna AB, Automover och Jerry Barat från Söderströms Skog o Trädgård, Skövde informerade bl.a om Automover för golfbanor.

Plats: A6 golfrestaurang.
Tid: 09:00.
Närvarande: 49 medlemmar. (med reservation för missade kryss).

1) Kent Fälth hälsar välkommen.

2) Jubilarerna Arne Wibring och Gunnar Hjertquist uppvaktades med presentkort och sång från veterankören (lika många stämmor som deltagare)..

3) Oscar gav oss en bild över Husqvarna AB, från 1600-talet till idag, från vapen via motorcyklar och motordrivna redskap fram till dagens batteridrivna och moderna produkter där hans område handlade om Automowers för professionellt användande

Det blev en intressant information om hur golfklubbar börjat använda sig av de större modellerna av automowers som Husqvarna producerar, mestadels i England. I första hand handlade det om Husqvarnas värsting CEORA, en robotklippare för semiruff och fairways, perfekt för områden upp till 50 000 kvadratmeter. Oscar visade hur ekonomi och miljö är de stora vinnarna på sikt med elektriska robotklippare, idag styrda med avancerad GPS.

Intresset bland åhörarna var stort så många frågor ställdes om klipphöjd (variabel), hållbarhet och ”vad kostar den” där Oscar gav svar på det mesta och tillsammans med Jerry kom fram till priset ca 350 000.-

Jerry, en av Husqvarnas större återförsäljare av robotklippare, informerade om sin verksamhet och erfarenhet från robotklippare på golfbanor (Skövde GK i första hand). Normalt antal CEORA på en golfklubb är åtta (8) st.

Sammanfattningsvis, en stor investering för A6 GK även om det långsiktigt skulle bli ekonomiskt fördelaktigt, tid för annat..

4) Inga andra frågor dök upp så föreläsarna avtackades med varsin lunchbiljett att utnyttjas vid tillfälle, förmiddagen avslutades med sedvanlig fika..

/Berndt Robertsson