Medlemsmöte 2024-02-13

Publicerat: 2024-02-14 00:18

Per Svensson  informerade oss om hur man får ungdomar att börja spela golf och hur det kommer att se ut i framtidens golf , spelas det 9 hål eller 18 hål mm mm.

Plats: A6 golfrestaurang.
Tid: 09:00

1) Göran Bäckström hälsade välkommen och meddelade att handlingarna till kommande årsmöte (20/2) finns att tillgå på veteranernas hemsida. Anmälan till årsmötet i GIT.
Även anmälan till matchspelet kan göras i GIT, i år gäller tre klasser och vi spelar utan handicap.
Berndt Robertsson har ytterligare några exemplar av Restaurangchansen för hugade spekulanter.
Årsavgiften för den kommande säsongen ska som tidigast betalas in till Berndt Robertsson efter årsmötet kommande tisdag,
Med handuppräckning visade deltagarna med stor majoritet att man vill att kommande julfest ska äga rum fredagen den 29 november, som vanligt i Odd Fellows lokal vid Västra Torget.

2) Dagens gäst var klubbchef Per Svensson som tog tillfället i akt att lite närmare presentera huvudstyelsen, som kanske inte är helt bekant för alla. Styrelsen består av sex personer, med Ulrika Björkman som ordförande.

Per gick också igenom lite av de tankegångar klubben nu arbetar efter mot en målsättning att A6 ska vara ”en klubb att vara stolt över”

Per tog också upp golfens utveckling i stort, konstaterade att det i dag är ungefär fem procent av Sveriges befolkning, cirka en halv miljon, som spelar golf. Ett antal som går ner något sedan toppåren under pandemin. A6 senaste notering var 1740 medlemmar, i den senaste budgeten ligger antalet för kommande året på 1700 av vilka till dags dato 68 procent har betalt in sin årsavgift.
En klar tendens inom golfen är att gapet mellan män och kvinnor och pojkar och flickor ökar, likaså att antalet medlemmar i så kallade ”bevlådeklubbar” stadigt ökar. Den största, Stockholmsbaserade Happy Golfer, har nästan 30 000 medlemmar...
– Vi ser också att digitalt spel lockar, att klubbar som kan erbjuda spel på både nio och 18 hål är attraktiva, sa Per Svesson. Där ligger vi ju väl framme med vår nya rangesatsning och våra tre slingor.

Just rangesatsningen går enligt plan, en ny tränare ska anställas för att vara med och lyfta den sportsliga delen, inte minst ungdomsverksamheten. Denne tränare ska också jobba med Sandagymnasiet, kommunen tar 30 procent av kostnaderna.

Per påminde också om vårmötet den 6 april, samma dag blir det grand opening i showen och till den 4 maj planeras det en pampig invigning av den nya rangen med uppvisning, tävlingar, klubbprovning och mycket annat. (kan bli någon form av ”smygöppning” lite tidigare om bygget går bra och vädret tillåter)

3) Nyanställde banchefen Per-Martin Ekberg, inne på sjätte veckan, berättade att mycket just nu - föga förvånande - handlar om att skotta snö framför allt på greenerna. Det slipas för fullt i maskinhallen, alla ytor mäts upp för att ge Per-Martin en överblick över ”sin” anläggning inför säsongen.
Ett antal nya maskiner har också beställts, och dialogen med konsulten Magnus Suneson fortsätter, förhoppningsvis ska det leda fram till en masterplan för banan och dess utveckling så småningom.

4) Och så var det fika….