Medlemsmöte 2024-02-06

Publicerat: 2024-02-07 00:53

1) Kent Fälth hälsar välkommen.

2) Dagens gäst är Petter Isakson, assisterande tränare för Hallbys framgångsrika damhandbollslag. För de idrottsintresserade i Jönköping är Petter ett välkänt namn efter spel med Hallby i högsta handbollsligan och som fotbollsspelare med J-Södra i superettan.

De största framgångarna nådde han i handboll med bland annat 30-talet junior- och U-landskamper. Hans mångsidighet visade sig också i och med spel i Smålandslag i både fotboll. handboll och ishockey.

Men det är handbollen som ligger Petter varmast om hjärtat, en sport han aldrig släppt kontakten med. Efter den aktiva karriären blev han ungdomsledare/tränare och när flyttlasset efter många år i Stockholm vände åter till Jönköping var man i Hallby snabba med att plocka in ”den förlorade sonen” i verksamheten.

Nu jobbar Petter tillsammans med huvudtränaren Joachim Löfstedt som ledare för ett damlag som gör sin andra säsong i högsta serien och efter att premiäråret klarat nytt kontrakt nu med stora steg är på väg mot slutspel.

– Vi har ett fantastiskt gäng tjejer som jobbar stenhårt, är grymt tuffa på planen och har en sammanhållning både på och utanför planen som betyder mycket för våra framgångar.

Truppen består av 16-17 spelare, alla jobbar eller pluggar heltid vid sidan av handbollen och i takt med framgångarna har intresset för dammatcherna  också stadigt ökat.

– I dag har vi 500-600 personer på våra matcher, och fixar vi en slutspelsplats tror jag vi kan börja snegla på herrarnas siffror - som ligger lite högre än så länge- tror Petter.

Petter berättade också lite om nya trender i handbollen, som det allt vanligare sju mot sex-spelet, och försvarsvarianten ”underpress”. Han konstaterade att Hallbys handboll just nu har god vind i seglen, med stora ungdomskullar, och två elitlag som lockar mycket folk till hemmamatcherna.

I diskussionen mot slutet kom den speciella ”handbollskulturen” upp. Petter och åhörarna var rörande eniga om att det är betydligt ärligare tag, färre filmningar och bättre stämning under matcherna än inom många - de flesta - andra idrotter.

3) Janne Berglund meddelade att vårresan är fulltecknad, väntelista gäller. Kent Fälth påminde om årsmötet den 20 februari - anmälan i GIT - innan han konstaterade att det var dags för sedvanlig fika och lösande av världsproblem.