Medlemsmöte 2023-10-24

Publicerat: 2023-10-25 11:16

Dagens gäst var  Claes Brodd, som under rubriken ”Alzheimers sjukdom vår tids nästa stora hälsoutmaning” tog åhörarna igenom både den personliga resa han och hans fru Inger gått - och går - igenom.

Plats: A6 golfrestaurang.
Tid: 09:00.
Närvarande: 47 medlemmar

1) Ordförande Kent Fällth hälsade välkommen.

2) jubilerande Arne Forsell uppvaktades på sedvanligt sätt.

3) Dagens gäst var  Claes Brodd, som under rubriken ”Alzheimers sjukdom vår tids nästa stora hälsoutmaning” tog åhörarna igenom både den personliga resa han och hans fru Inger gått - och går - igenom och de mer övergripande aspekterna på en sjukdom som det fortfarande finns oacceptabelt mycket okunskap omkring i den svenska sjukvården.

Claes berättade bland annat att det i dag finns 150 - 160 000 personer med Alezheimer i Sverige, en siffra som beräknas öka med cirka 25 000 om året för att om 25 år vara  uppe i cirka 300 000.

- Det är viktigt att förstå att Alzheimer är en sjukdom, att det i dag inte finns något botemedel eller någon verksam bromsmedicin och att man kan ha Alzheimer i kroppen 2025 år innan den bryter ut. I dag är inte sjukvården rustad för att ta hand om Alzheimer, men med de nya mediciner som är på gång finns det hopp. I sinom tid kommer de nya medicinerna att förändra hela sjukvården och hur man tar hand om de här patienterna.

Claes listade tidiga tecken på Alzheimer, som sämre minne, svårigheter att planera dagen, glätta var man lagt saker, sämre stresstålighet, problem med språket, depression, problem att fatta beslut och sämre orienteringsförmåga.
– Att glömma namn då och då, att inte komma ihåg var man ställt bilen någon gång emellanåt är inte tecken av det slaget, oftast kommer man ju ihåg det där namnet efter ett tag, och när man väl hittar bilen känner man igen den, det känner vi nog alla igen…

En person med Alzheimer bör, enligt Claes, bemötas precis som vanligt. Man ska inte rätta, inte pressa personen att komma ihåg, inte visa om man blir irriterad över exempelvis upprepade frågor, inte påpeka att personen inte klarar av saker och inte prata förbi vederbörande.
– Bemöt en person med Alzheimer som du själv vill bli bemött i vardagen, förklarade Claes Brodd.

För snart tio år sedan fick Claes hustru Inger sin diagnos.  Och åren sedan dess har betytt en resa genom en sjukvård som - enligt Claes - hade stora brister. Det fanns inga åtgärdsprogram att erbjuda, ingen handlingsplan inga lösningar.
– Men för sju år sedan, tack vare egna kontakter från sitt jobb som demensskötersa, kom Inger med i en studie i Göteborg där man testade en ny medicin. Tack vare detta är hon fortfarande fungerande och kan leva ett bra liv,

Det är nya mediciner på gång. Det finns ett antal projekt som kommit olika långt. Men som gemensam nämnare är att de när de väl tas i allmänt bruk kommer att vara mycket dyra.
– Det kommer inte att finnas medicin åt alla, fastslår Claes Brodd. Och som jag sa tidigare så kommer de nya medicinerna på sikt att förändra hela sjukvården för den här typen av patienter. Men det är fortfarande långt dit.

Faktorer som  kan bidra till uppkomsten av Alzheimer är bland annat ålder, högt blodtryck, ärftlighet, kön (fler kvinnor än män), utbildning, sociala faktorer, skalltrauman, diabetes, rökning och fetma.

För att motverka uppkomsten har ”femfingers-modellen” lyfts fram. Här handlar det helt enkelt om att leva så sunt som möjligt.
Kost, fysisk aktivitet, hjärngympa av olika slag, sociala aktivister och att ha koll på sina värden lyfts fram.
– Det som är bra för hjärtat är bra också för hjärnan, förklarade Claes Brodd.

Den som vill veta mera hittar mycket på nätet. i Jönköping finns en Alzheimerförening den som är orolig,  drabbats, eller har en närstående som gjort det kan få hjälp, stöd och goda råd av människor i samma situation.

4) Kent Fälth tackade för en tankeväckande genomgång innan det var dags för avslutning och fika.

Vid protokollet: