Medlemsmöte 2023-10-10

Publicerat: 2023-10-11 19:54

Läs vidare om jubilarer, tröjpåtagning samt bangolf innan dagens gäst Johan Lindbom fick ordet.

1) Göran Bäckström hälsade välkommen.

2) Jubilarerna Berndt Fajerson, Bo Dahlström, Jörgen Bjerndell och Lars-Åke Fredriksson uppvaktades med presentkort, skönsång och hurrarop.

3) Årets veteranmästare L-G Ståhl, som inte kunde närvara på avslutningsfesten, uppvaktades med den traditionella ”mästartröjan”.

4) Jan Berglund informerade om upplägget för den kommande vintersäsongens bangolfspel.

5) Lars Tegnér presenterade dagens gäst,HV71:s klubbdirektör Johan Lindbom.

6) Johan konstaterade att han såg fram emot att få mycket tips om hur HV71 ska lyfta sig framöver ”eftersom det ju är här de riktiga experterna finns”. Han förklarade också bestämt att det i nuläget inte fanns några som helst planer på att han återigen ska ta klivet in i tränarbåset, trots den något knyckiga inledningen på SHL-spelet.

Johan berättade lite om sin väg inom ishockeyn, från de första skären i Alvesta, klivet till HV71 och så småningom det oförglömliga avgörande sudden death-målet i den avgörande SM-finalen mot Brynäs 1994.
Så småningom blev det ett antal år i HC Dalen, ett SM-guld som tränare med HV71 2017 innan han fick lämna tränarjobbet säsongen 2018-19.-
Då funderade jag på om det inte var läge att lämna ishockeyn, sa Johan, flyttade till Åhus och började se sig om efter något annat. Men då härds Kristianstad av sig, behövde en klubbdirektör - och så var han tillbaka igen.
– När sen HV71 hörde av sig och erbjöd en tjänst var det inget svårt val. HV har alltid legat mig varmt om hjärtat och det otroliga engagemang som präglar hela bygden är en fantastiskt inspirationskälla.

I dag tar Husqvarna Garden in max 6 800 åskådare, HV har en arenabeläggning på otroliga 95,5 procent, man har cirka 6 000 medlemmar och ungefär 300 000 unika besökare på webben varje säsong. 1 500 företagare finns i nätverket och man har i dagsläget cirka 400 avtalskunder.

– Ett bekymmer är att vår pubik börjar bli till åren, sa Johan Lindbom. Vi jobbar hårt med att locka ungdomar, via event, aktiviteter på skolor och annat. Det är också vikigt att fortsätta satsningen på dam- och flicksidan, det är en av många utmaningar - att mildra bilden av ishockeyn som en typsik ”mansidrott”.

Att det gått lite knyckigt för HV:s herrlag i säsongsupptakten gav förstås upphov till en hel del frågor.

– Vi har inte spelat så bra som vi vill spela, konstaterade Johan. Målet är definitivt att gå till slutspel, det har vi material för. Men det tar tid att bygga upp ett lag, att få alla att hitta sina roller och helheten att fungera.

– Vi tror på långsiktigt, valet av Thomas Montén som huvudtränare är ett led i det tänket, med en lite yngre tränartrio har vi möjlighet att bygga metodiskt och målmedvetet under ett antal säsonger.

Johan konstaterade också att HV71, mot bakgrund av de senaste rätt knackiga säsongerna, inte är lika attraktivt som tidigare för toppspelare som vill röra på sig. Och inte minst därför är det ännu viktigare att satsa på de yngre spelare som finns i den egna organisationen.

Att utöka antalet lag i SHL är inget HV:s klubbdirektör tror på. Inte heller att stänga högsta ligan.

– För klubbarnas del vore det kanske bra. Men för ishockeyn tror jag inte det skulle fungera, det ska finnas möjlighet till upp- och nedflyttning, det är ju något av en ursvensk modell. Men jag tycker man borde göra något åt den ekonomiska klyfta som i dag finns mellan SHL och Allsvenskan, där är gapet alldeles för stort idag.

Trots inhoppet som ”räddande ängel” på tränabänken förra säsongen understök Johan Lindbom ännu en gång att något sådant inte är aktuellt i dag.

– Nej, nej, sa han. Det här ska vi reda ut tillsammans i den organisation och med det lag vi har. Vi måste acceptera situationen, gå vidare, vara positiva och inse att framgång i ishockey inte är någon quick-fix utan att långsiktigt och målmedvetet arbete.

– Men också att man aldrig är bättre än sin senaste match…

7) Göran Bäckström tackade för en intressant föredragning och förklarade mötet avslutat.