Medlemsmöte 2023-10-03

Publicerat: 2023-10-04 15:31

Klicka vidare för att läsa vad Per och NIklas hade att berätta

1) Ordförande Kent Fälth hälsade välkommen till höstens första medlemsmöte.

2) Jubilarerna Göran Jansson, Bo Ström, Björn Harringer och Bo Frödeberg uppvaktads med presentkort, skönsång och hurrarop.

3) Klubbchef Per Svensson berättade att klubben för närvarande har cirka 1700 medlemmar, att spelet jämfört med förra säsongen har ökat med 5,7 procent och att greenfee-spelet ökat med 31 procent.

Pay and play-spelet på niohålsbanan har också ökat, Per ser en tydlig trend mot mera niohålsspel och berättade att pay and play-banan inbringat 260 000 greenfee-kronor genom att cirka 25 procent av spelet där bedrivs av icke klubbmedlemmar.

Per visade också bilder på och berättade om det nu påbörjade range-projektet som han ser som en stor och viktig del i klubbens framtida utveckling. När det hela är klart får vi en toppmodern range med bland annat 22 skärmar med topptracer-system, vi får värme och belysning för att möjliggöra träning så gott som året runt.
– Vi är övertygade om att rangen, som blir unik i sitt slag i våra trakter, kommer att ge oss möjligheter för fortsatt satsning och utveckling, sa Per.

Klubbchefen konstaterade också att det nu handlar om en rejäl satsning på banan. ”Snittnivån” ska höjas, finishen och kvalitén ska bli bättre. Detta inte minst mot bakgrund av de medlemsenkäter som gett en dyster bild av hur vi medlemmar ser på klubb och bana.
– A6 ligger faktiskt sämst till av alla klubbar i de medlemsundersökningar jag gått  igenom under min tid på golfförbundet, sa Per. Och det beror främst på att banan inte håller den klass man önskar, men där ska det alltså nu tas krafttag.
En viktig kugge i det arbetet är den nya banchef som nu rekryterats och som kommer att tillträda vid årsskiftet.
– Att inte ha en banchef på plats under säsongen har förstås inte varit idealiskt, inte minst mot bakgrund av det allt annat än gynnsamma väder vi haft. Men tack vare enormt hårt jobb av banpersonal och god hjälp av inte minst veteranernas jobb lyckades vi ändå få banan i riktigt bra skick till slut, sa Per Svensson.

Bland Per Svenssons tanker for framtiden finns också att utveckla idrottsverksamheten, skapa bättre förutsättningar för barn och juniorer - och inte minst att skapa en modell som innebär att ett medlemskap i A6 Golfklubb ska passa var man än är i livet och hur det aktuella livspusslet än ser ut.

4) Klubbens pro Niklas Eriksson inledde med att fråga vilket misstag som är det vanligaste han ser när han genomför sina spellektioner. Efter diverse gissningar visade det sig att det rätta svaret är att man använder fel klubba vid inspelen.
– 90 procent missar kort om greenen, sa Niklas. Näst mest förekommande miss är att ca 75 procent hamnar till höger om gren.

Niklas berättade också att han i dag ägnar cirka 10-15 procent av sin tid åt uppdrag för svenska PGA. Det handlar om att utbilda nya tränar på väg in i yrket, om att leda högre tränarutbildningar och också om att jobba med avancerad swingteknik för tränar som vill fördjupa sig.

På A6 kommer simulatorgolfen att dra igång kring första veckan i december och här är trenden att den typen och träning ökar starkt.
– Det finns folk som bara spelar simulatorgolf, det blir fler och fler tävlingar som lockar allt fler utövare, en del av dem kanske aldrig ens sätter sig fot på en vanlig golfbana, sa Niklas.

Niklas konstaterade också att intresset för spellektioner enligt den modell han nu jobbat med ett tag växer stadigt. Försäljningen av klubbor går mot mera kvalitet än kvantitet, man kanske köper klubbor lite mer sällan idag, men när man köper vill man ofta ha utprovad och personligt anpassad utrustning.

Så påminde Niklas också om 2023, det bästa året hittills sportsligt sett för A6, med ett damlag i elitseriespel om lag-SM och juniorer som var bland de fyra bästa lagen i Sverige.
– Idag lägger många klubbar ner sin barn- och ungdomssatsning, men det känns inte som den väg jag tycker man ska gå, sa Niklas.

5) Kent Fälth tackade för visat intresse, önskade välkommen till nästa tisdag då HV 71;s klubbchef Johan Lindbom kommer på besök och förklarade sedan premiärmötet för hösten avslutat.

VId protokollet
Göran  Bäckström/Sekreterare