Medlemsmöte A6 golfveteraner 2023-02-28

Publicerat: 2023-03-01 10:50

Missing People gästade oss.

Plats: A6 golfrestaurang
Tid: 09:00.

1) Ordförande Kent Fälth hälsade välkommen och berättade att diskussionerna kring förändringen av veteranernas ekonomihantering går mot sitt slut, information kommer mot slutet av veckan.
Jan Berglund rapporterade att det finns 39 bokade till vårresan, behövs 3-4 till åtminstone.

2) Dagens gäst Tessan Jigfjord, verksamhetsledare för Missing People Jönköping var dagens gäst.
Hon gav en intressant inblick i hur verksamheten är uppbyggd, hur den har utvecklats och hur den fungerar idag.
Missing People startade sin verksamhet 2012, med rötterna i ett initiativ i Göteborg. I dag finns det 23 regionala avdelningar, man har 350 aktiva volontärer, cirka 4000 medlemmar och 80 000 anmälda sökare.

- Vår uppgift är att rädda liv, att ge anhöriga stöd och att hjälpa till att ge de inblandade ett avslut, sa Tessan Jigfjord. Organisationen är egentligen uppbyggd helt utan förebilder, utan har utvecklats undan för undan efter de erfarenheter som gjorts under vägen.

Under 2022 hade Missing People i Jönköping 14 ärenden att jobba med, hittills under 2023 är siffran glädjande nog noll. Under samma år hade man totalt i landet 542 ärenden som nådde jouren, 252 efterlysningar publicerades, 314 sökinsatser genomfördes och antalet följare på facebook låg mellan 300 000 och 1 500 000.
Tessan konstaterade att samarbetet med polis och andra myndigheter blivit allt tätare genom åren, och att Missing People idag är en välkommen och uppskattad samarbetspartner som hela tiden utvecklas och växer.

– Vill man stödja oss kan man anmäla sig som sökare, man kan bli medlem för 300 kronor per år, gå någon av våra utbildningar, sponsra ekonomiskt eller ställa upp med material och/eller lokal vid sökningar, sa Tessan Jigfjord.

Med 26 000-27 000 anmälda försinnanden som polisen får att ta hand om varje år är det lätt att konstatera att Missing People har en viktig roll att fylla, och gör det på ett mycket bra sätt.

3) Jack Hansson efterlyste förslag på kommande föredragshållare, Evenemangsgruppen behöver hjälp med att utvidga kontaktnätet och hitta nya, spännande, gäster. Om alla till nästa tisdagsmöte (7 mars) tänker igenom sitt kontaktnät och vilka möjligheter där finns tar Jack då tacksamt emot förslag, tankar och idéer.

4) Kent Fälth avslutade mötet.

Vid protokollet