Medlemsmöte A6 golfveteraner 2023-01-31

Publicerat: 2023-02-02 00:43

Dagen Gäst: Lasse Tegnér.

1) Ordförande Olle Burström hälsade välkommen och meddelade att anmälan till vårens golfresa till Araslöv (9-10/5) öppnar första februari. Påminde också om årsmötet 21 februari - anmälan i GIT gäller.

2) Dagens ”gäst” var vår egen nestor Lasse Tegnér som med avstamp i barndomsstaden Norrköping tog oss med på en resa som trots smärre avstickare hos AEG och elverket i Jönköping mest kom att handla om idrott i allmänhet och ishockey i synnerhet.

De första skären på domarbanan tog Lasse när han dömde skolishockey i Norrköping parallellt med att han spelade själv. När flyttlasset så småningom gått till Jönköping hamnade han bland annat som ansvarig för uthyrningen av Rosenlundshallen, som 1958 blev Nordens första inomhushall för ishockey.

Han var också aktiv inom Smålands Ishockeyförbund, och hamnade så småningom på Smålands Idrottsförbund, vars chef han sedan var under många år.

Domakarriären gick parallellt med detta stadigt framåt och 1967 blev Lasse internationell domare, dömde både VM och även i den första upplagan av Canada Cup.

Efter den aktiva domarkarriären blev Lasse chef för de svenska hockeydomarna under ett antal år och han finns numera också med i svensk ishockeys Hall of Fame, som ett tack för sina insatser för svensk ishockey.

3) Olle Burström tackade för en underhållande och intressant dryg halvtimma innan han avslutade mötet och inbjöd till det sedvanliga fikat, där det som vanligt löstes ett antal både små och stora världsproblem.