FAQ

Svar på de vanligaste frågorna


Vad är ett Golf-id?

Det är ditt medlemsnummer som används i GIT (Golfens IT-system) samt vid bokning av golftider och identifiering av dig på alla golfklubbar som är anslutna till SGF. Ditt Golf-id består av de sex första siffrorna i ditt personnummer (ÅÅMMDD) följt av tre slumpvist utvalda siffror som du finner på ditt medlemskort.

 

Jag har glömt bort mitt Golf-ID?

Ingen fara, skicka ett mail till oss på a6gk@a6gk.se där du bara skriver ditt namn, personnummer (10 siffror) och orden: Mitt Golf-id? Vi försöker besvara ditt mail så snart vi kan.

 

Får jag ett nytt golf-id nu när jag byter hemmaklubb?

Nej, du behåller samma Golf-id hela din aktiva golfkarriär (det är baserat på ditt personnummer så någon annan kan aldrig ta över ditt golf-id).

 

Hur kontrollerar jag att mitt medlemskap är aktiverat?

Börja med att logga in på ”min golf”. Klicka på ”mina sidor” och sedan på ”mitt hcp-bevis”. Nu visas ditt hcp-bevis i en egen ruta som du även har möjlighet att ”skriva ut”. Om du kan skriva ut ditt hcp-bevis så är ditt medlemskap aktiverat. Om du saknar ett aktivt medlemskap, så kommer en liten ruta fram som säger att ”Du saknar ett aktivt medlemskap för 20XX”.

Notera att det inte är något problem att logga in på ”Min golf” även om man saknar ett aktivt medlemskap.

 

Jag kommer inte in eller har glömt mitt lösenord till ”min golf”?

Gå in på "min golf" via vår hemsida eller golf.se och klicka på glömt lösenord. Därefter skriver du in ditt golf-id samt den mailadressen du använder. Du får nu en bekräftelse att ett nytt lösenord har skickats till din e-post (du kan givetvis byta till ett mer personligt lösenord när du väl har loggat in i "min golf"). Är det en gammal e-post som är registrerad på dig, måste du kontakta oss för att uppdatera den. Det gör du enklast med ett mail som innehåller ditt golf-id samt önskad ny mailadress.

 

Jag har inte spelat på några år, hur mycket får jag höja mitt hcp?

Gällande ändring/höjning av hcp så är det fr.o.m. 2015 nya och strikta direktiv från golfförbundet. Oavsett om du fortfarande är ansluten till den klubb där du senast hade en registrerad handicap eller om du inte varit medlem under uppehållet och nu sökt dig till en ny golfklubb, kommer du att ombes inkomma med någon form av underlag för att du ska kunna få en ny/uppdaterad korrekt handicap.

Vanligen brukar man kräva att en spelare presenterar resultat från tre ronder över 18 hål. Resultaten från dessa ronder (vanligen det bästa resultatet) kommer sedan att tjäna som grund för handicapkommittén när denna ska ge dig ett nytt handicap, även uppehållets längd, spelarens ålder och tidigare hcp tas med i beräkningen. Efter tre registrerade rundor i ”min golf” är du alltså välkommen att höra av dig till oss så vår hcp-kommité kan göra en rättvis bedömning på ditt hcp.

 

Jag har inte fått något medlemskort?

Har du tidigare varit medlem i en annan golfklubb och fått ett golf-id så har du även fått ett medlemskort från den golfklubben. Det kortet fungerar bra att använda även i fortsättningen, trots att det står en annan golfklubbs namn på kortet. Behöver du ett nytt medlemskort kan du beställa det via Min golf/”Beställ nytt medlemskort”. Det nya kortet skickas direkt från SGF och det kan ta upp till 2-4 veckor innan du har det i brevlådan.

 

Kan man spela utan medlemskort?

Självklart kan du det! Har du har ett aktivt golf-id så hittar man dig i golfförbundets medlemssystem. Var dock beredd på att du kan få visa legitimation när du uppger ditt golf-id för att boka starttid eller för att betala greenfee.

 

Får jag någon bagbricka?

Nej, då all medlemsinformation idag sker via datatrafik, så har bagbrickan tappat sin egentliga funktion. För att kunna erbjuda dig så attraktiva medlemskap som möjligt, har vi försökt att skala ner på alla ”onödiga” kostnader för att på så sätt kunna hålla en lägre avgift för dig som medlem.

 

Det står hcp 99 eller N:A som mitt hcp?

Om det står hcp 99 eller N:A i din hcp-ruta beror det förmodligen på att du missat att skickat in underlag till golfklubben som skapade ditt golf-id? Har du nyligen blivit klar med din gröna-kortkurs, så är det bara att scanna in din godkända kurs (sidan med signaturer) och maila eller sända den via post till oss. Har du inte spelat aktivt i en klubb sedan 2004 men har ändå ett hcp sedan tidigare ber vi dig istället scanna in ett gammalt hcp-kort eller alternativt be om ett intyg från din gamla golfklubb, så hjälper vi dig självklart med att få rätt hcp. Alternativt kan du även skicka in ett uppdaterat scorekort med tydlig signatur samt golf-id från din markör.

 

Kan man vara med i flera golfklubbar samtidigt?

Självklart. Det finns ingen begränsning på detta, men du kan bara ha en hemmaklubb.

 

Vad innebär hemmaklubb?

Det är den klubb du representerar samt den klubb som tillhandahåller hcp, medlemskort och annan medlemsadministration till dig. A6 GK blir automatiskt din hemmaklubb om du bara är medlem här.

 

Har man rätt att spela överallt om man är medlem i A6 Golfklubb?

A6 GK är medlem i Svenska Golfförbundet. Vi har därmed förbundit oss att följa samma regler och överenskommelser som alla andra anslutna golfklubbar i Sverige. Som medlem i en SGF-ansluten klubb omfattas du av de rättigheter och skyldigheter som följer med det. Du får bl.a. tidningen Svensk Golf, tillgång till GIT, försäkring m.m. Dessutom har du möjlighet att spela på SGF-anslutna anläggningar. Varje anläggning bestämmer dock själva om och när de vill ta emot greenfee-gäster.

 

Jag får inte tidningen ”Svensk Golf” hemskickad till mig?

Tidningen Svensk Golf ingår till alla som har ett aktivt medlemskap i A6 GK och har en svensk adress registrerad i GIT(dock gäller principen endast en tidning per hushåll). Om tidningen uteblir så börja med att logga in på ”min golf” och klicka dig vidare till ”mina uppgifter”. Kontrollera så att din adress stämmer; du kan enkelt uppdatera den vid behov. På samma sida finns även en ruta med texten ”mottagare av Svensk Golf” - denna ruta ska vara ikryssad. Vid problem så hör du av dig till oss för ytterligare hjälp.

 

Medlemskapet upphör vid årsskiftet, vad händer då?

Alla våra medlemmar får under november/december ett mail från oss med ett erbjudande att förlänga sitt medlemskap även för nästa år. Väljer du att avstå från det så avregistreras du som medlem fr.om. 1 januari. Samtidigt avaktiveras ditt Golf-id och prenumerationen Svensk Golf. Du är givetvis välkommen att åter bli medlem vid ett senare tillfälle!

 

För övriga frågor vänligen kontakta oss på tel. 036-30 81 30 eller via mail: a6gk@a6gk.se. Glöm inte bort att uppge ditt golf-id eller personnummer när du mailar ett ärende till oss.